Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού (ΠΜΣ Δημόσιας Πολιτικής & Διοίκησης)
Παπαλεξανδρή Ν. & Κιντή Ιωάννα
ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Διδάσκουσα : Δρ Ιωάννα Κιντή (email: ikinti @aueb.gr, ώρες Γραφείου Τρίτη 5-6)
Επισκέπτρια Λέκτορας, PhD University of Oxford, UK
Τιμητική Διδάσκουσα : Ομότιμη Καθηγήτρια Νάνσυ Παπαλεξανδρή
ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ‘Ηγεσία και Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού’ επικεντρώνεται και εστιάζει στην επιστημονική περιοχή της Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού ενσωματώνοντας και αναπτύσσοντας στοιχεία από τις Διαλέξεις και το έργο της Καθηγήτριας Νάνσυ Παπαλεξανδρή. Το Μάθημα εξετάζει, ταυτόχρονα, βασικές θεματικές της Ηγεσίας στους Οργανισμούς, με αναφορά στη θεωρία και πρακτική της Ηγεσίας, δίνοντας παράλληλα στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να διερευνήσουν και να βελτιώσουν την απόδοσή τους στις Ηγετικές Δεξιότητες. Στα επιμέρους θέματα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού αξιοποιούνται ενημερωτικά στοιχεία από τις Διαλέξεις του Αναπληρωτή Καθηγητή Νίκου Κωνσταντόπουλου.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του Μαθήματος είναι η ανάπτυξη του εννοιολογικού και θεωρητικού υπόβαθρου των συμμετεχόντων σε θέματα που αφορούν τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού και την Ηγεσία, και το ρόλο τους στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των στελεχών του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Τα θέματα που θα αναπτυχθούν θα βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν το σύγχρονο τρόπο προσέγγισης του ανθρώπινου δυναμικού όπως αυτός εφαρμόζεται σε φορείς του δημόσιου τομέα του εξωτερικού και όπως μπορεί να εφαρμοστεί στο δημόσιο τομέα.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Στο μάθημα, εκτός των διαλέξεων θα χρησιμοποιηθούν ομαδικές εργασίες, μελέτες περιπτώσεων και μελέτη σχετικής βιβλιογραφίας-αρθογραφίας.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ
Στο τέλος των παραδόσεων θα γίνει γραπτή εξέταση η οποία θα καλύπτει το 80% του τελικού βαθμού. Μια ομαδική εργασία και η παρουσίασή της στην τάξη θα καλύπτει το υπόλοιπο 20%.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Μάθημα 1
1η Οκτωβρίου 2019
Ηγεσία, βασικές αρχές και χαρακτηριστικά, από την Θεωρία στην Πρακτική, Ηγετικές Δεξιότητες, Video Case Study, Άσκηση Αυτό-αξιολόγησης.
Μάθημα 2
8 Οκτωβρίου 2019
Διοίκηση Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, Συντελεστές Διοίκησης, Ο Κύκλος των Λειτουργιών της Διοίκησης, Ορισμός και Περιεχόμενο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού (Δ.Α.Δ.), Φιλοσοφία ΔΑΔ, Χαρακτηριστικά ΔΑΔ Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Σύγχρονες Προκλήσεις της ΔΑΔ στον Δημόσιο Τομέα, Ο Ρόλος της Ηγεσίας και της
Οργανωσιακής Κουλτούρας, Δημιουργία Θετικής Οργανωσιακής Κουλτούρας, Ο Ρόλος της Κοινωνικής Κουλτούρας, Συγκριτική Έρευνα για την Ελληνική Πραγματικότητα, Επιπτώσεις της Κουλτούρας και Προϋποθέσεις για αποτελεσματική ΔΑΔ στο Δημόσιο.
Μάθημα 3
15 Οκτωβρίου 2019
Προγραμματισμός Αναγκών Α.Δ. Ανάλυση Θέσεων Εργασίας. Περιγραφή και Προδιαγραφές Θέσεων Εργασίας. Στην Ηγεσία, σήμερα θα δώσουμε βαρύτητα στις Ηγετικές Δεξιότητες που απαιτούνται για αποτελεσματική Ομαδική Συνεργασία.
Μάθημα 4
22 Οκτωβρίου 2019
Προσέλκυση και Επιλογή Ανθρ. Δυναμικού στα πλαίσια έργων και ανάθεση αρμοδιοτήτων. Προσανατολισμός και ενσωμάτωση νέων συναδέλφων. Στην Ηγεσία και στις Ηγετικές Δεξιότητες, σήμερα θα εστιάσουμε στον τρόπο άσκησης επιρροής (influencing style) και κατόπιν στο πως διαχειριζόμαστε εντάσεις και συγκρούσεις στον χώρο εργασίας (conflict management style).
Μάθημα 5
29 Οκτωβρίου 2019
Εντοπισμός και διάγνωση εκπαιδευτικών αναγκών και εκπαίδευση συνεργατών. Αξιολόγηση Εκπαίδευσης. Στην Ηγεσία και στις Ηγετικές Δεξιότητες, σήμερα θα δώσουμε έμφαση στην έννοια της Μάθησης και διαρκούς Ανάπτυξης ως χαρακτηριστικά του ηγέτη, κατόπιν θα μιλήσουμε για τις ‘leadership meta-competencies’ και θα ολοκληρώσουμε με την άσκηση αυτό-αξιολόγησης πάνω στους Learning Types του David Kolb.
Μάθημα 6
5 Νοεμβρίου 2019
Στοχοθεσία. Μέτρηση Απόδοσης και Αξιολόγηση Απόδοσης συνεργατών. Συνέντευξη Αξιολόγησης. Στην Ηγεσία και στις Ηγετικές Δεξιότητες θα συζητήσουμε πως το άτομο Ηγέτης αξιολογείται με βάση τα αποτελέσματα που φέρνει όταν διαπραγματεύεται αποτελεσματικά (negotiation skills) και όταν λειτουργεί εξασκώντας συναισθηματική νοημοσύνη, όπου ένας σημαντικός παράγοντας είναι η αποτελεσματική διαχείριση του άγχους των μελών της ομάδας του (stress management skills).
Μάθημα 7
12 Νοεμβρίου 2019
Παρουσίαση Εργασιών στην Τάξη και Συζήτηση
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Βιβλία
- Παπαλεξανδρή Ν. και Μπουραντάς, Δ. (2016). Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων. Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα.
- Hays, S., Kearney, and Coggburn J., (2009), Public Human Resource Management: Problems and Prospects. Fifth Edition Longman.
- Pynes, J., (2009), Human Resources Management for Public and Nonprofit Organizations.3rd Jossey Bass.
- Μπουραντάς, Δ. (2005) Ηγεσία, ο Δρόμος της Διαρκούς Επιτυχίας, Εκδόσεις Κριτική
Άρθρα – Σημαντικά Άρθρα με Case Studies θα διανέμονται στο Μάθημα
- Rosenbloom, D., (2010), Public Sector Human Resource Management in 2020, Public Administrative Review, December 2010, Special Issue.
- Papalexandris N., (2007), “Greece: From Ancient Myths to Modern Realities”, Chapter 21 in “Culture and Leadership Across the World: The Globe Book of In-Depth Studies of 25 Societies”, edited by Chhokar, J.,S., Brodbeck, F.V., House, R.J., Lea’s Organization and Management Series.
- Coggburn, J., (2005), The Benefits of Human Resource Centralization: Insights from a Survey of Human Resource Directors in a Decentralized State. Public Administration Review, July/August 2005, Vol. 65, No 4.
- Moyniham, D., and Ingraham, , (2003), Look for the Silver Lining: When Performance-Based Accountability Systems Work, Journal of Public Administration and Theory, Vol. 13, no 4, pp 469-490.
- Larry, D. Terry, (1998), Administrative Leadership, Neo-Managerialism, and the Public Management Movement, Public Administration Review, May/June 1998, Vol. 58, No 3.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Υποχρεωτική Ομαδική Εργασία (20% του συνολικού βαθμού)
Σε ομάδες των 4-5 ατόμων θα πάρετε ανά ένα κεφάλαιο που θα αναφέρεται σε μία από τις επιμέρους δραστηριότητες της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού.
- Περιγράψτε το κεφάλαιο με συντομία δίνοντας έμφαση στα συμπεράσματα.
- Περιγράψτε τι ισχύει στην ελληνική πραγματικότητα με βάση τις προσωπικές σας εμπειρίες.
- Σχολιάστε τη δυνατότητα μεταφοράς κάποιων ξένων πρακτικών στην Ελλάδα και προτείνετε λύσεις για βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης.
Μέγεθος εργασίας: 2000-2500 λέξεις (10 σελίδες)
Παρουσίαση εργασίας: Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2019
Υποβολή εργασίας: Ηλεκτρονικά στο email: ikinti@aueb.gr
Λιγότερα
ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Διδάσκουσα : Δρ Ιωάννα Κιντή (email: ikinti @aueb.gr, ώρες Γραφείου Τρίτη 5-6)
Επισκέπτρια Λέκτορας, PhD University of Oxford, UK
Τιμητική Διδάσκουσα : Ομότιμη Καθηγήτρια Νάνσυ Παπαλεξανδρή
ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ‘Ηγεσία και Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού’ επικεντρώνεται και εστιάζει στην επιστημονική περιοχή της Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού ενσωματώνοντας και αναπτύσσοντας στοιχεία από τις Διαλέξεις και το έργο της Καθηγήτριας Νάνσυ Παπαλεξανδρή. Το Μάθημα εξετάζει, ταυτόχρονα, βασικές θεματικές της Ηγεσίας στους Οργανισμούς, με αναφορά στη θεωρία και πρακτική της Ηγεσίας, δίνοντας παράλληλα στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να διερευνήσουν και να βελτιώσουν την απόδοσή τους στις Ηγετικές Δεξιότητες. Στα επιμέρους θέματα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού αξιοποιούνται ενημερωτικά στοιχεία από τις Διαλέξεις του Αναπληρωτή Καθηγητή Νίκου Κωνσταντόπουλου.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του Μαθήματος είναι η ανάπτυξη του εννοιολογι
ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Διδάσκουσα : Δρ Ιωάννα Κιντή (email: ikinti @aueb.gr, ώρες Γραφείου Τρίτη 5-6)
Επισκέπτρια Λέκτορας, PhD University of Oxford, UK
Τιμητική Διδάσκουσα : Ομότιμη Καθηγήτρια Νάνσυ Παπαλεξανδρή
ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η ‘Ηγεσία και Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού’ επικεντρώνεται και εστιάζει στην επιστημονική περιοχή της Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού ενσωματώνοντας και αναπτύσσοντας στοιχεία από τις Διαλέξεις και το έργο της Καθηγήτριας Νάνσυ Παπαλεξανδρή. Το Μάθημα εξετάζει, ταυτόχρονα, βασικές θεματικές της Ηγεσίας στους Οργανισμούς, με αναφορά στη θεωρία και πρακτική της Ηγεσίας, δίνοντας παράλληλα στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να διερευνήσουν και να βελτιώσουν την απόδοσή τους στις Ηγετικές Δεξιότητες. Στα επιμέρους θέματα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού αξιοποιούνται ενημερωτικά στοιχεία από τις Διαλέξεις του Αναπληρωτή Καθηγητή Νίκου Κωνσταντόπουλου.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του Μαθήματος είναι η ανάπτυξη του εννοιολογι
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -