Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θεωρία Βιομηχανικής Οργάνωσης

(OIK245) -  Nikolaos Vettas

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα ασχολείται με την ανάλυση μη τέλεια ανταγωνιστικών αγορών και εστιάζεται στη μελέτη υποδειγμάτων για τέτοιες αγορές και ειδικότερα στη συμπεριφορά επιχειρήσεων σε ολιγοπώλια ή υπό αβεβαιότητα. Υποθέτει επαρκή γνώση της θεματολογίας των μαθημάτων κορμού «Μίκρο Ι», «Μίκρο ΙΙ» και «Βιομηχανική Οργάνωση».  Σε σχέση με το τελευταίο από αυτά, αυτό το μάθημα προσφέρει εμβάθυνση στις βασικές έννοιες και θεωρίες όσο και επέκταση σε νέα θέματα. Το μάθημα μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το μάθημα επιλογής «Εφαμοσμένη Βιομηχανική Οργάνωση» το οποίο εξετάζει κυρίως ζητήματα πολιτικής κρατικών παρεμβάσεων σε αγορές ενώ το παρόν εξετάζει τον ανταγωνισμό σε αγορές χωρίς τέτοιες παρεμβάσεις.

Το μάθημα καλύπτε ειδικότερα τα παρακάτω θέματα.

  1. Θέση της Βιομηχανικής Οργάνωσης στην Οικονομική Ανάλυση.
  2. Τα χαρακτηριστικά της άριστης (μονοπωλιακής) τιμολόγησης
  3. Επισκόπηση θεωρίας παιγνίων (ως υπόβαθρο για τη μελέτη ολιγοπωλιακών αγορών): παίγνια σε κανονική και εκτεταμένη μορφή, ισορροπίες, επαναλαμβανόμενα παίγνια, ελλιπής πληροφόρηση.
  4. Διακριτική τιμολόγηση
  5. Δυναμική τιμολόγηση.
  6. Τα βασικά υποδείγματα ολιγοπωλιακού ανταγωνισμού (Bertrand, Cournot, Stackelberg):  κριτική επισκόπηση - ο ρόλος της επιλογής των τιμών και των ποσοτήτων - πλεονέκτημα (ή μειονέκτημα) ηγεσίας - δυναμικός ανταγωνισμός.
  7. Ανταγωνισμός με περιορισμούς παραγωγικού δυναμικού (υπόδειγμα Edgeworth) – η βασική σχέση υποδειγμάτων τιμών και ποσοτήτων – ρόλος αποθεμάτων και δυναμική μεγιστοποίηση εσόδων.
  8. Αγορές με διαρκή αγαθά, ανταγωνισμός ανάμεσα σε επιχειρήσεις. Η εικασία του Coase (Coase conjecture).
  9. Ανταγωνισμός με («οριζόντια» ή «κάθετα») διαφοροποιημένα προϊόντα.
  10. Συμπεριφορά επιχειρήσεων με περισσότερα από ένα προϊόντα
  11. Στρατηγικές επενδύσεις και επιθετική συμπεριφορά - στρατηγικές εισόδου και εξόδου επιχειρήσεων - ελλιπής πληροφόρηση και σηματοδότηση.
  12. Αγορές με επιδράσεις δικτύων (network effects) και ο ρόλος της συμβατότητας προϊόντων.
  13. Κόστος εναλλαγής προϊόντων (switching costs).
  14. Κόστος έρευνας αγοράς προϊόντος (search costs).
  15. Διαφήμιση και προώθηση προιόντος.
  16. Kάθετες σχέσεις (σχέσεις ανάμεσα σε προμηθευτές χονδρικής και πωλητές λιανικής).
  17. Aγορές με δύο πλευρές (2-sided markets).
  18. Έρευνα και Ανάπτυξη από τις επιχειρήσεις, καινοτομία και τεχνολογική πρόοδος,
  19. Κύκλος ζωής προϊόντος και κλάδου.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου 2016